Monday 20 January 2014

I'm vegan....ish ?

After seeing an Oprah episode about the studio going vegan for a week, I discovered a new term which I felt at home in! "Being veganish".

My last post here was about how I couldn't allow myself to be called a vegan, since I from time to time would have to be vegetarian. At home I live mainly vegan, but when on tour I need to be vegetarian from time to time and cannot live strictly vegan. I felt it was wrong to use a term I couldn't live up to, but now I have found a term I feel at home in, and can "defend".


Being veganish
My dinner today!

At the moment I am singing away from home for a month and lives in an hotel. I don't have any kitchen facilities so what I can make myself is limited. Another thing that is limited is the vegetarian alternatives in this little town. (If you eat out). Vegan is impossible, and feels rude to ask for. So I have ended up with making some food at home. It is also MUCH cheaper. At the moment is is just salads and bread and cereal-kind-of-food. I have a little fridge (it is BAD that hotels have the tendency to drop the fridges in their rooms now!)

What is good, is that the shop here have a pretty well stocked "gluten- dairy-free section". So I have rice milk for my cereal and some spreads for my bread. I usually go down to the dining room when breakfast is served, get some slices of bread and eat them with the spreads I have in my tiny fridge. 

But when I was on a tour of northern Norway earlier this year I changed hotel (city) every day. And I didn't have the time or possibility to get my vegan alternatives. And from time to time I had to eat some cheese on my bread. 

One "fun" story though was when I was in Hammerfest and ordered a quesedilla without meat. It went something like this:


Me: 
I would like a quesedilla without the meat. 

Waiter: 
No, that is not a meal. It wouldn't be quesedilla.

Me: 
I have made it at home several times. Just put more of the other stuff in there? Like onions, mushrooms and so on?

Waiter: (laughing) 
but that is not dinner.

(At this point another waiter says: "just let her get it")

Waiter: 
I will get the chef! (leaves)

(The chef arrives)

Chef: 
You want without meat? No (laughs) No, you need your protein!


(imagine my "you are kidding me" -face here....)


Ok, I was extremely surprised that the chef cared so much for my well-being that he had to come out from the kitchen to tell me to eat protein. I was close to thinking it was all a big joke. But no, this was serious. I ended up getting a meal, but not without "fighting" for it ;)


So this is one of the reasons I have to be veganish when on tour and other "strange" small places. It is hard enough to be vegetarian and I before I stopped eating meat I never noticed how Norwegians put meat in EVERYTHING! Several kinds of meat preferably. 

My gosh, I envy people in countries with whole foods, and awesome cities like Berlin. They seem to be vegan heaven compared to Norway!


2 comments:

  1. Oi, for en utrolig dårlig service du fikk i Hammerfest! Jeg har aldri hørt maken... Jeg syns du burde klage per e-post til eierne, de burde få foreta et informert valg om hvordan servitørene og kokken behandler kundene, det kan hende at eierne ikke aner at de behandler kundene sånn. Veldig dårlig for omdømmet...

    "Vegan is impossible, and feels rude to ask for." Hmm. Jeg tenker hvertfall at jeg syns det er vel verdt det å vennlig spørre om de kunne tenke seg å lage noe uten visse ingredienser. De er jo proffe, og hvis de syns det er frekt at noen spør om spesielle ting burde de kanskje bytte jobb :p

    Jeg skjønner at det er vanskelig, og blir forøvrig selv nervøs og rødmer og sånn hvis jeg spør om ting på restaurant. Men det som sagt verdt det, både fordi jeg faktisk får mat jeg kan spise, fordi jeg ikke disrespekterer dyr ved å la komfort trumfe deres egenverdi og kropp, og fordi jeg bidrar til å spre bevisshet rundt at det faktisk finnes folk som vil ta avstand fra alle animalske produkter :)

    Det er jo forøvrig enda en grunn til å engasjere seg i vegansaken og informere om den (som Norsk vegansamfunn gjør): Nettopp for å gjøre det enklere for veganere å få den maten de vil på restauranter, uten å måtte krangle seg til det. Jeg prøver å tenke på at for hver gang jeg nettopp spør om veganmat, så gjør jeg det stadig mindre og mindre umulig for andre veganere som kanskje spiser der i fremtiden. På den måten baner vi vei for hverandre :)

    Vil forresten gjerne tipse deg om at quesedilla faktisk er kjempegodt uten ost, også, og holder fint sammen :) Jeg pleier bare å lage med bønneblanding og brette den i to og steke, blir veldig bra! Så det går jo an å be om både uten ost og kjøtt eventuelt neste gang :)

    Leste forresten også i et annet innlegg her at du måtte ha ost på brødskiva tidligere i år, da du var på forskjellige hoteller. Vet ikke om du mente at du ikke fant noe annet i butikken, eller om de ikke hadde noe på hotellet...? Jeg vil hvertfall gjerne tipse deg om at de fleste hoteller sikkert har noen råvarer som for eksempel tomat og paprika liggende på kjøkkenet, om ikke ute i frokosthallen, og at det kanskje går an å spørre dem om å få noen av disse råvarene.

    Det er ellers et ganske greit "triks" hvis noen er vanskelige å bare si at du er kjempeallergisk mot egg og melk, så får de nok fart på seg for å tilrettelegge. Ellers er det også fint å sende mail til de hotellene du kan så snart du får vite at du skal dit.

    Høres veldig slitsomt ut å måtte dra steder på så kort varsel, visste ikke at det var sånn i operabransjen, men at man planla prosjekter litt lenger i forveien. Ikke akkurat optimale arbeidsforhold! Håper du får en mer forutsigbar jobbsituasjon i fremtiden :)

    ReplyDelete
  2. Heisann!

    Ja det er veldig vanskelig å skulle leve helt vegansk på veiene rundt omkring. I alle fall om man skal leve sunt. Det er rett og slett ikke alltid mulig, og jeg vet for jeg har prøvd det lenge nå.

    Ettersom min reise innen annet kosthold er så nylig startet, har jeg valgt å forandre navnet på bloggen min. Da jeg ikke kan leve helt vegansk så vil jeg ikke kalle meg det heller, i alle fall ikke på nettet, for da forplikter det mer enn jeg klarer i øyeblikket. Er noe annet å si det ute, (spisesteder/hotellet) for å prøve å få vegansk mat. (Er enig man må bane vei for andre, men det er grenser hva som går i min hverdag). Dessverre vet man ikke alltid hvor man skal bo lang tid i forveien, og spesielt ikke hvor man skal spise hver dag når man er i en by (som kanskje er veldig liten) i månedsvis.

    Jeg gjør mitt ytterste for å leve så vegansk som mulig. Noe jeg er stolt av etter å ha startet på reisen for noen få måneder siden. Og da spiste jeg kjøtt. Ikke noe gradvis.Skal jeg anbefale noen å bli veganer så vil jeg anbefale en gradvis reise. Erfaringsmessig.

    Takk for gode råd, det er alltid hyggelig.

    ReplyDelete

Text Widget

Custom content